Breaking News

Apa Itu Bipolar Disorder?




Assalamualaikum..

Selepas menonton drama Cindai dalam slot Samarinda TV3 Cik Nor terpanggil untuk mengetahui dengan lebih lanjut apa itu penyakit Bipolar Disorder. Nampak macam sakit mental tapi bukan. Penyakit ni kalau tak salah Cik Nor disebabkan tekanan atau pun stress akibat kurang kasih sayang dalam keluarga atau pun tekanan yang perpanjangan dari keluarga atau kawan-kawan.

Gangguan bipolar ( BPDBD ), sebelum ini dikenali sebagai kemurungan manik , adalah gangguan mental yang menyebabkan tempoh kemurungan dan mood yang luar biasa tinggi Suasana yang tinggi adalah penting dan dikenali sebagai mania, atau hypomania jika kurang parah dan gejala psikosis tidak hadir. Semasa mania, seseorang berkelakuan atau berasa tidak enak, bahagia, atau marah. Individu sering membuat keputusan yang kurang difikirkan dengan tidak mengambil kira akibatnya.  Keperluan untuk tidur biasanya dikurangkan semasa fasa manik.  Semasa tempoh kemurungan, mungkin menangis, pandangan negatif terhadap kehidupan, dan hubungan mata dengan orang lain. Risiko bunuh diri di kalangan mereka yang sakit adalah lebih tinggi daripada 6 peratus lebih daripada 20 tahun, manakala kecederaan diri berlaku pada 30-40 peratus. Isu-isu kesihatan mental lain seperti gangguan kebimbangan dan penggunaan bahan gangguan biasanya dikaitkan dengan gangguan bipolar. 

Sebab-sebab tidak difahami dengan jelas, tetapi faktor persekitaran dan genetik memainkan peranan. Banyak gen, masing-masing dengan kesan kecil, menyumbang kepada gangguan itu. Faktor risiko alam sekitar termasuk sejarah penderaan kanak-kanak dan jangka panjang tekanan Kira-kira 85% daripada risiko dikaitkan dengan genetikKeadaan ini diklasifikasikan sebagai gangguan bipolar I jika sekurang-kurangnya ada satu episod manik, dengan atau tanpa episod depresi, dan sebagai gangguan bipolar IIjika terdapat sekurang-kurangnya satu episod hipomanik (tetapi tiada episod manik penuh) dan satu episod kemurungan utama.  Bagi mereka yang mempunyai gejala yang kurang teruk dalam tempoh yang berpanjangan, keadaan gangguan cyclothymic mungkin didiagnosis. Jika gejala disebabkan oleh ubat atau masalah perubatan, ia dikelaskan secara berasingan. Keadaan lain yang mungkin hadir juga termasuk gangguan hiperaktif kekurangan perhatian , gangguan personaliti , skizofrenia dan gangguan penggunaan bahan serta beberapa keadaan perubatan. Ujian perubatan tidak diperlukan untuk diagnosis, walaupun ujian darah atau pengimejan perubatan boleh dilakukan untuk mengatasi masalah lain.

Gangguan bipolar dirawat dengan ubat-ubatan, seperti penstabil mood dan antipsikotik , serta dengan psikoterapiPenstabil mood boleh meningkatkan gangguan mood, dan termasuk litium dan anticonvulsants tertentu seperti valproate dan carbamazepineRawatan sukarela di hospital psikiatri mungkin diperlukan jika seseorang itu berisiko kepada diri sendiri atau orang lain tetapi enggan rawatan.  Masalah tingkah laku yang teruk, seperti gangguan atau keganasan, boleh diuruskan dengan antipsikotik jangka pendek atau benzodiazepin . Pada masa mania, adalah disyorkan supaya antidepresan dihentikan.  Jika antidepresan digunakan untuk tempoh kemurungan, ia harus digunakan dengan penstabil mood.  Terapi elektroconvulsif (ECT), walaupun tidak dipelajari dengan baik, boleh dicuba untuk mereka yang tidak bertindak balas terhadap rawatan lain.  Jika sebarang rawatan dihentikan, disyorkan bahawa ini dilakukan dengan perlahan. Ramai individu mempunyai masalah kewangan, sosial atau pekerjaan kerana penyakit. Kesukaran ini berlaku pada suku ke satu pertiga masa, secara purata. Oleh kerana pilihan gaya hidup dan kesan sampingan ubat-ubatan, risiko kematian akibat punca semula jadi seperti penyakit jantung koronari pada orang yang bipolar adalah dua kali ganda daripada populasi umum. 

Gangguan bipolar menjejaskan kira-kira 1% daripada populasi global. Di Amerika Syarikat, kira-kira 3% dijangka akan terjejas pada satu ketika dalam hidup mereka; kadar nampaknya sama pada wanita dan lelaki. Umur yang paling biasa di mana gejala bermula ialah 25. Kos ekonomi gangguan itu dianggarkan pada $ 45 bilion untuk Amerika Syarikat pada tahun 1991. Sebilangan besar ini berkaitan dengan lebih banyak hari kerja yang tidak dijangka, dianggarkan pada 50 tahun. Orang dengan gangguan bipolar sering menghadapi masalah dengan stigma sosial.

13 comments:

  1. kadang2 orang yang tersenyum ruang pun boleh ada kemurungan yang kita tak jangka..

    ReplyDelete
  2. penyakit mental macam ni susah nak diagnos tambah pula bila kita anggap benda tu biasa padahal simptom awal penyakit mental. Bagus TV3 buat mental health awareness dalam drama Cindai.

    ReplyDelete
  3. Itulah kadang-kadang ramai yang tidak sedar mereka ada masalah kemurungan sebab busy dengan kehidupan masing-masing terutamanya mereka yang dari golongan marhaen.

    ReplyDelete
  4. Penyakit yg dtg secara senyap..biase jadi akibat dr tekanan dr kecik

    ReplyDelete
  5. Kena ambil ubat untuk tidak melarat teruk.

    ReplyDelete
  6. credit pembuat drama ni sbb penonton dpt info yg bgs👍

    ReplyDelete
  7. mcm mcm penyakit yang disebabkan tekanan sekarang ni...risau pula dengan keadaan anak remaja dah dapat penyakit mcm org dewasa dan dah lanjut usia...

    ReplyDelete
  8. skrg ni usia muda byk mengalami tekanan..
    bahaya klu tak di bendung dr awal...

    ReplyDelete
  9. wahhh... lama tak blogging. blog sis dah bertukau wajah. hebatt

    ReplyDelete
  10. Alaa menakutkan la penyakit Ni semoga Kita dijauhkan

    ReplyDelete
  11. Oh baru tahu info ni.. tq for sharing ya

    ReplyDelete
  12. penah tengok citer Korea.. dia ada lebih dari 5 perangai berbeza. selalunya memang sebab trauma kan.. itula kita xleh buat kat orang. kadang2 dia ingat sampai bila2 n terkesan. layan orang baik2.. kita jadi orang baik. walaupun dengan kata2..

    ReplyDelete
  13. lepas cerita cindai tu la tahu ramai rupanya yang menghidap bipolar ni ek..dan bukannya dari lahir, tapi boleh tercetus dengan tekanan hidup berpanjangan...

    kenal seorang yang ada simptom2 gini, tapi mungkin dia sendiri tak sedar, dia bipolar...bahaya benda ni sampai boleh terputus sahabat...

    ReplyDelete