Breaking News

Perpaduan Menyemarakkan Rasa Cinta Akan Bangsa Dan Rakyat Malaysia


Bersempena Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia yang akan datang, syarikat sosial, Projek57 secara rasminya melancarkan Unity Ribbon baru-baru ini di Madam Kwan’s, Bangsar.

Unity Ribbon merupakan sebahagian daripada usaha Projek57 untuk menggalakkan rakyat Malaysia meraih semangat Merdeka dan Hari Malaysia dengan bangganya apabila memakai Unity Ribbon dan menyebarkan mesej perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia, satu reben pada satu masa.


Semasa pelancaran tersebut, Collin Swee, yang merupakan pengasas bersama Projek57, berkata, “Memandangkan kepercayaan bahawa perpaduan adalah kunci untuk membina Malaysia yang lebih baik, Projek57 sentiasa memberi peringatan kepada rakyat Malaysia sebanyak mana kita telah capai dan sejauh mana kita dapat pergi bersama-sama. Unity Ribbon adalah inisiatif kami untuk memberi inspirasi kepada rakyat Malaysia untuk memakainya dan berasa bangga menjadi rakyat Malaysia - dan dalam proses itu, semangat perpaduan akan terus hidup dan tersebar.”


Syed Sadiq Albar, pengasas bersama Projek57, menambah, “Ia lebih daripada symbol harapan, Unity Ribbon juga membantu memperkasakan belia Orang Asli dan seterusnya membantu dalam membina Malaysia yang lebih baik - sebahagian daripada keuntungan disalurkan kepada program pendidikan dan pemberdayaan Orang Asli. Pada tahun ini, 31 Ogos hingga 16 September 2018, kami menyeru rakyat Malaysia untuk memakai Unity Ribbon dan berbangga menjadi rakyat Malaysia. Pada ketika kita berdiri untuk satu harapan dan perpaduan, dalam masa yang sama kita melakukan perkara yang baik - satu reben pada satu masa.”

Satu sesi dialog yang bertemakan 'Tak Kenal, Maka Tak Cinta' telah diadakan sebagai sebahagian daripada pelancaran Unity Ribbon, di mana ahli panel membincangkan kepentingan perpaduan serta memahami antara satu sama dalam pembinaan Malaysia yang lebih baik.


Empat anggota panel itu terdiri daripada Deborah Henry, seorang Pengacara TV dan juga Pengasas Sekolah Fugee, Zakri Bin Mohd Khir, Ketua Pegawai Eksekutif Allianz Malaysia Berhad serta Brig Gen Datuk Goh Seng Toh, seorang pesara Brigadier Tentera Udara Malaysia dan juga pengasas bersama Uncle Lim Kopitiam. Panel ini dikendalikan oleh Azrul Mohd Khalib, Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan dan Sosial.

Deborah Henry berkata, “Saya amat gembira menjadi sebahagian daripada inisiatif Unity Ribbon oleh Projek57. Saya yakin bahawa setiap orang mempunyai peranan untuk menjadikan Malaysia sebuah tempat yang lebih baik dan lebih inklusif. Kita perlu tahu bahawa kepelbagaian kita merupakan kekuatan kita - kita akan pergi lebih jauh apabila kita bersatu.”


“Allianz Malaysia berasa bangga dapat menyertai Projek57 dalam projek Unity Ribbon mereka, yang amat bermakna kepada kami kerana ia merupakan peringatan bahawa identiti kami sebagai rakyat Malaysia mendahului perbezaan antara kita. Allianz sentiasa berbangga bagi menyokong inisiatif yang menggalakkan dan memupuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia. Seperti yang pernah dinyatakan oleh Tunku Abdul Rahman, ‘Masa depan kita bergantung kepada bagaimana masyarakat yang berlainan mampu hidup dan bekerja bersama.’ Inilah perpaduan dan kita harus mengingatkan diri kita supaya tidak terlepas pandang akan visi yang dimiliki oleh nenek moyang kita,” kata Zakri Khir, Ketua Pegawai Eksekutif, Allianz Malaysia Berhad.

Brig Gen Datuk Goh berkata, “Malaysia amat memerlukan pembina bangsa. Setelah berkhidmat bersama rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan latar belakang sejak dahulu lagi, saya dapat menegaskan bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang dibina berdasarkan pengorbanan kaum-kaum yang berbeza. Seterusnya, saya berharap dapat melihat golongan belia bangkit dan terus membina Malaysia bersama - tanpa mengira kaum dan latar belakang, sama seperti apa yang kita lakukan suatu masa dahulu.”

Dilancarkan pada April 2018, reka bentuk Unity Ribbon telah diilhamkan daripada bendera Jalur Gemilang dengan warna biru yang melambangkan perpaduan, putih bagi integriti dan merah untuk keberanian. Reben ini juga menampilkan satu simbol yang menjadi ikon Bapa Kemerdekaan kita, Tunku Abdul Rahman, dalam warna kuning, yang melambangkan perpaduan, kepelbagaian, penerimaan serta kemajuan.



Unity Ribbon ini boleh didapatkan pada harga RM2.50 setiap satu. RM0.50 daripada jumlah ini akan disumbang kepada belia kurang bernasib baik yang menghasilkan reben tersebut, manakala selebihnya akan disalurkan kepada program pemberdayaan belia Projek57.

Unity Ribbon kini boleh didapati di cawangan Jaya Grocer, Nando’s Malaysia dan MyNews.com seluruh negara, dan juga melalui atas talian di laman web Projek57 melalui laman web https://www.projek57.com/product/unity-ribbon/.

Projek57, sempena Kempen Unity Ribbon, bekerjasama dengan Allianz Malaysia Berhad, PLUS Berhad, Nando’s Malaysia, MyNews.com, Jaya Grocer, Touch N’ Go, Majalah Pendidik, Madam Kwan’s, CzipLee Books & Stationery, dan Just Heavenly.


Untuk maklumat lanjut mengenai kempen Unity Ribbon Projek57 dan Projek57, sila layari www.projek57.com, www.projek57.com/unity-ribbon/, atau Facebook Projek57 di https://www.facebook.com/projek57/ dan Instagram di https://www.instagram.com/projek57/ .

6 comments: