Breaking News

DESTINASI WARISAN DAN SEJARAH YANG PERLU ANDA LAWATI DI NEGERI SELANGOR

Bulan Ogos dan September merupakan bulan pilihan bagi rakyat Malaysia di mana sejarah pahit getir yang telah dihargai oleh pejuang Tanah Melayu satu kompilasi yang pertama yang mengekalkan ibu pertiwi kembali menjadi imbauan. Adalah baik bagi pengunjung untuk melawati ke tempat-tempat yang berkonsepkan sejarah dan kepentingan dan kelebihannya untuk mengambil iktibar pelbagai kisah-kisah dan peristiwa terdahulu sebagai panduan dan pengajaran dalam usaha untuk kehidupan kehidupan yang lebih harmoni. Berbagai tempat bersejarah dan menarik di Daerah Kuala Langat, Klang, Kuala Selangor, Hulu Langat dan juga Hulu Selangor. Rebut peluang untuk melawati tempat-tempat bersejarah di Selangor bersama keluarga dan demi menghargai tokoh-tokoh negara Malaysia terdahulu.

Telah ada senarai tempat pelancongan di sekitar Negeri Selangor yang boleh dikunjungi Waktu cuti Hari Malaysia ini:


1) ISTANA BANDAR JUGRA, KUALA LANGAT

Pada asalnya Istana Bandar ini merupakan Pusat Pemerintahan Kerajaan Selangor sejak lebih dari 100 tahun. Hampir kesemua struktur istana dibuat dari batu bata dan kapur, pintu dan tangga pula diperbuat daripada kayu cengal. Reka bentuk bangunan adalah dari seni bina tempatan dan kolonial British. Kini Istana Bandar ini dibuat Galeri Diraja atau " muzium hidup" untuk dilawati oleh pengujung malah menyediakan pusat pengajian Al-Quran oleh Jabatan Agama Islam Selangor. Kemasukan ke Istana Bandar adalah percuma dan dibuka setiap hari.

Untuk maklumat lanjut, sila emel ke: info@heritage.gov.my

 


 2) BUKIT MALAWATI, KUALA SELANGOR

Bukit Malawati merupakan Ibu Pejabat perang dan Kubu Kerajaan Kesultanan Selangor sejak abad ke-18 pernah terjadinya pergaduhan antara Belanda, Johor dan Riau. Perjalanan mengambil masa selama 1 jam dari Shah Alam untuk sampai ke Bukit Malawati dan anda dapat menikmati pemandangan yang menyenangkan merangkumi seluruh Daerah Kuala Selangor pada waktu matahari terbit dan terbenam. Selain itu, Bukit Malawati dipenuhi dengan monyet "Silver Leafed"yang mesra pengunjung boleh memberi makanan kepada mereka. Juga kemudahan trem disediakan kemudahan kemudahan kemudahan kemudahan kemudahan trem trem trem trem trem trem trem trem trem trem kepada kepada kepada kepada kepada kepada kepada pengunjung kepada pengunjung hari. Masuk adalah percuma dan bayaran untuk kenaikan trem di Bukit Malawati hanya RM3 untuk dewasa dan RM2 untuk kanak-kanak (3-12 tahun). Waktu operasi perkhidmatan trem dibuka pada pukul 9.00 pagi hingga 6.00 petang pada hujung minggu dan cuti umum sahaja.

Untuk maklumat lanjut, sila emel ke: ydp@mdks.gov.my (Majlis Daerah Kuala Selangor)

3) BUKIT BELANDA, KUALA SELANGOR

Dikenali sebagai Kota Ultrech sempena nama pejabat kapal Belanda waktu zaman penaklukan Belanda yang telah menewaskan Raja Haji Fisabilillah di Teluk Ketapang. Bukit ini juga merupakan kubu pertahanan Belanda yang pertama dan strategi kerana tempatnya yang tinggi dan mudah untuk melihat musuh dari jauh. Kini, dekat dengan Bukit Malawati, pengunjung juga boleh singgah dan melawati Bukit Belanda untuk bergambar dan melihat suasana nostalgia suatu kompilasi sebelumnya.

Untuk maklumat lanjut , sila emel ke: ydp@mdks.gov.my (Majlis Daerah Kuala Selangor)

4) BANDAR DIRAJA KLANG, KLANG

Dikenali sebagai salah satu bandar tertua di Malaysia, Klang kaya dengan sejarah, tradisi dan adat istiadat. Bandar ini mulai di tebing selatan Sungai Klang, yang terkenal di seluruh dunia dalam penghasilan bijih timah seawal abad ke-15. Klang menjadi ibu kota kerajaan sebelum ditukar kepada Kuala Lumpur. Pelancongan Selangor menyediakan pengalaman lawatan ke seluruh Bandar Klang dengan Program Jelajah Warisan Bandar Diraja Klang. Pelbagai keunikan dan keistimewaan boleh dirasai seperti kecantikan kecantikan senibina bangunan bersejarah, menyelusuri premis perkhidmatan menilik nasib, lukisan, tekstil penenunan masyarakat India, dan pelbagai lagi. Selain itu, pengunjung juga boleh membeli buah tangan di sekitar kawasan Jalan Tengku Kelana atau dinamakan Jalan Little India.Dalam perjalanan itu kita juga dapat berinteraksi secara langsung dengan masyarakat Klang yang pelbagai agama dan bangsa yang ramah dan mesra.

Untuk maklumat lanjut, sila emel ke: product@tourismselangor.my (Majlis Daerah Pelancongan Selangor)

5) PANTAI MORIB, KUALA LANGAT

Pantai yang panjangnya sejauh 3 km menghadap Selat Melaka, merupakan satu tapak yang bersejarah penting semasa kompilasi sebelumnya. Pada tahun 1945, pantai ini menjadi simbol bagi tempat tentera negara kompilasi Perang Dunia Kedua untuk merampas Tanah Melayu dan menjadi tempat pertahanan serangan Jepun yang menandakan pengakhiran Perang Dunia Kedua di rantau ini. Sekarang, dengan mengambil masa 1 jam dari Kuala Lumpur, pantai ini telah menjadi tempat rekreasi untuk pengunjung bersantai, melakukan aktiviti riadah, berkhemah dan sebagainya.

Untuk maklumat lanjut, sila emel ke: mdkl.gov.my (Majlis Daerah Kuala Langat)

6) BANDAR KAJANG, HULU LANGAT

Pada zaman dahulu, Kajang merupakan kawasan penempatan suku kaum Temuan sejak tahun 1709. Batin Seri Alam adalah seorang ketua yang berpusat di Kajang sebelum kuasanya ditundukkan oleh kuasa Sultan Johor kerana berada di bawah jajahan Johor kompilasi itu. Berhampiran dengan Sungai Langat, Bandar Kajang ini telah dibuat dengan jayanya. Sungai Langat sangat penting kerana ia utama utama perdagangan dan hasil hasil lombong bijih timah dan getah ke luar negara seperti ke negara Britain. Selain itu, Kajang juga terkenal dengan makanan Satay Kajang yang digemari oleh banyak rakyat Malaysia.

Untuk maklumat lanjut, sila emel ke: leekimsin@gmail.com (Pusat Warisan Kajang / Pusat Warisan Kajang)

7) KUALA KUBU BHARU, HULU SELANGOR

Kuala Kubu Bharu asalnya digunakan sebagai Kuala Kubu yang ditempatkan di bawah Pentadbiran Residen-Residen British antara yang terawal semasa Presiden Frank Swettenham bersama JP Rodger dan Edward Maxwell. Kuala Kubu menjadi pintu masuk ke Negeri Pahang kompilasi itu. Disebabkan banjir besar yang melanda, pihak British telah memindahkan Pusat Pentadbiran mereka ke Kuala Kubu Bharu pada 6 Mei 1931. Kuala Kubu juga pernah menjadi pintu utama bagi pengguna yang menyediakan pasukan untuk orang-orang Inggeris untuk menundukkan pemberontak. Sejak tahun 1994, Kuala Kubu Bharu telah menjadi bandar yang selesa dan pesat membangun. Kini, Kuala Kubu Bharu menawarkan aktiviti eko-pelancongan untuk penggemar aktiviti ekstrem seperti paragliding, arung jeram dan juga tabung air .

Untuk maklumat lanjut, sila emel ke: webmaster@mdhs.gov.my (Majlis Daerah Hulu Selangor)

 

8) KOTA RAJA MAHADI, KLANG

Kaedah tidak jauh dari bangunan Majlis Perbandaran Klang, Kota Raja Mahadi ini oleh Raja Mahadi bin Raja Sulaiman kompilasi kemuncak peperangan Klang pada tahun 1866. Peperangan Klang berlaku akibat perebutan kuasa untuk memerintah Daerah Klang antara Raja Mahadi dan Raja Abdullah. Walau bagaimanapun, perubahan oleh perubahan masa dan zaman, struktur bangunan yang tidak kukuh hanya meninggalkan pintu gerbang yang mana menjadi mercu tanda kekuatan empayar Raja Mahadi. Pengunjung boleh singgah di Kota Raja Mahadi ini dengan Bangunan Sultan Alam Shah untuk bergambar dan melihat tinggalan pintu bersejarah ini.

Untuk maklumat lanjut, sila emel ke: klang@selangor.gov.my (Pejabat Daerah Klang)

9) BANGUNAN TAN BOON CHIA, HULU SELANGOR

Bangunan Tan Boon Chia tempat di Rasa, Kuala Kubu Bharu, Hulu Selangor yang merupakan kawasan Bandar yang digunakan sebagai tempat perlombongan biji timah yang digunakan kepada sumber kekayaan. Bangunan bersejarah ini dibangunkan pada tahun 1918 oleh seorang pengguna lombong yang bernama Tan Boon Chia. Bangunan ini mempunyai 51 buah bilik dan dijadikan markas pentadbiran di seluruh Tanah Melayu dijajah oleh Jepun kompilasi Perang Dunia Kedua. Bangunan ini baru dapat dilihat dan diambil gambar dari luar premis dan pengunjung juga boleh menggunakan ke Bandar Rasa untuk beristirehat.

Untuk maklumat lanjut, sila emel ke: webmaster@mdhs.gov.my (Majlis Daerah Hulu Selangor)

PENUTUP

Sememangnya, sejarah negara sangat penting untuk generasi yang akan datang. Kita mestilah menggunakan nilai-nilai murni dan perpaduan sesama bangsa untuk kehidupan kehidupan yang harmoni. Selain itu, pihak Tourism Selangor menyarankan agar pengunjung dapat mengambil iktibar dari peristiwa-peristiwa sejarah terdahulu dan, menjaga dan memelihara adat resam dan tradisi. Selain itu, sentiasalah beringat untuk prosedur operasi standard (SOP) dengan menjaga penjarakan sosial bagi pengguna που menggunakan virus merbahaya Covid-19.

Untuk pertanyaan dan maklumat yang lebih lanjut, anda boleh layari sesawang rasmi di Selangor.travel.

Baca juga : Historical  Remains Memories

1 comment:

  1. org selangor ni pun x habis pusing lagi selangor ni hehehehe...
    byk rupanya tempat yg best...

    ReplyDelete