Breaking News

Tokio Marine Life Insurance Malaysia Menyumbang 10 Unit Komputer Riba, 10 Unit CPU Dan Barang Kelengkapan Rumah Kepada 5 Buah NGO

Tokio Marine Life Insurance Malaysia Bhd. (TMLM) terus berpegang kepada prinsip panduan syarikatnya mengenai "Look Beyond Profit" dengan memberi bantuan kepada lima buah organisasi kebajikan di Malaysia yang sangat diperlukan. TMLM telah menderma beberapa unit komputer riba dan CPU milik syarikat yang telah dibaik pulih semula berserta barang kelengkapan rumah kepada beberapa organisasi kebajikan di Malaysia baru-baru ini. 

Sumbangan ini merangkumi 10 unit komputer riba, 10 unit CPU berserta dengan 10 unit monitor monitor baru, dan barang kelengkapan rumah yang berharga RM5,000 kepada Good Shepherd Service, Pusat Komuniti GT, Suriana Welfare Society Malaysia, Ti-Ratana Welfare Society Malaysia dan Yayasan Rumah Sunbeams.

Setiap NGO yang mendapat bantuan dalam menjalankan program kebajikan yang berbeza - GT Community Center menjalankan perkhidmatan bank makanan dan tuisyen percuma kepada kanak-kanak. Sementara itu, Good Shepherd menyediakan tempat perlindungan kepada wanita yang menjadi mangsa keganasan rumah tangga dan asrama untuk kanak-kanak yang bersekolah. Setiap aktiviti pertubuhan yang berbeza, mereka mempunyai tujuan yang sama untuk membantu golongan yang memerlukan.

Sebagai organisasi-organisasi bukan kerajaan dan tidak berorientasikan keuntungan, badan-badan seperti ini sangat diperlukan για keperluan program mereka. Keperluan ini merangkumi kelengkapan teknologi tambahan untuk pembelajaran kanak-kanak, dan untuk saya lengka pkan kanak-kanak dengan kemahiran IT yang semakin meningkat.

Keperluan untuk peranti sedemikan semakin ketara kompilasi wabak COVID-19 merebak, sekolah tutup dan kanak-kanak diarahkan belajar dari rumah secara dalam. Kini, walaupun sekolah telah dibuka semula, kaedah pembelajaran dalam talian masih diteruskan dan dikembangkan pesat.

"Tujuan kami adalah untuk menyediakan kemudahan bagi kanak-kanak untuk belajar dalam talian. Pada masa yang sama, ia dapat membantu wanita dari rumah kebajikan untuk terus mencari pendapatan dan membantu mereka yang telah terjejas oleh COVID-19. TMLM juga akan menuju ke arah untuk mencapai matlamat "tanpa kertas" pada "tanpa kertas" pada akhir tahun 2020. Sumbangan ini meluas inisiatif digitalisasi kami lebih banyak menggunakan amalan syarikat dan badan badan kebajikan yang diguna pakai untuk terus terus perkembangan semasa dan teknologi, "kata    Timbalan Ketua Eksekutif TMLM, Encik Yoshiaki Okabe .



"Selain dari komputer riba, CPU dan monitor monitor, barang kelengkapan asas rumah seperti makanan kering, pelitup muka, pembersih tangan hingga perkakas rumah seperti kipas siling dan dinding turut disumbangkan. Kami berbesar hati untuk memberi sedikit bantuan dan sumbagan yang diperlukan mereka," Okabe menambah.

Sumbangan komputer riba dan CPU yang telah dibaik pulih juga dalam masa yang sama dapat membantu menyelamatkan barang tersebut dari dilupuskan secara tidak beretika - pilihan mesra alam sekitar dan selaras dengan prinsip menghormati dan memelihara alam sekitar TMLM. Syarikat TMLM juga telah menggunakan komputer riba dan CPU yang disumbangkan dengan beberapa perisian untuk digunakan oleh pengguna.  

Good Shepherd terima kipas siling dan satu kipas dinding dengan harga keseluruhan RM 1,000 untuk pusat perkhidmatan mereka yang terletak di Ipoh bersama dengan 4 komputer riba terpakai kepada pekerja mereka. Selain daripada program berasaskan kediaman, Good Shepherd juga mempunyai program yang berasaskan komuniti untuk membantu kemiskinan dan perlindungan keganasan berdasarkan jantina.

"Kami sangat menghargai usaha TMLM dalam memberikan kemudahan dan keselesaan terhadap persekitaran kanak-kanak yang hadir di pusat kami untuk mendapatkan bantuan pembelajaran. Disamping itu juga, komputer riba yang disumbangkan akan menjadi anggota pasukan kami untuk berkerja dengan lebih mobil," kata Chin Poh Choo, Pengarah Eksekutif Good Shepherd Services.

"Pusat Komuniti GT adalah pusat kebajikan Data yang telah menerima 4 buah CPU terpakai yang telah dibaik pulih sebagai sebahagian kemudahan pusat tuisyen percuma mereka berserta dengan keperluan isi rumah yang berharga RM 1,000. Klang dan Kapar yang cuba kami bantu, "kata jurucakapnya, Encik Roy Tan.

"Tanpa peralatan kelengkapan ini, ia sangat menyukarkan kami untuk membantu kanak-kanak terus maju dengan menggunakan teknologi semasa. Oleh itu, digunakan seperti ini sangat diperlukan bagi kami," tambah Roy.

Suriana Welfare Society Malaysia yang mengusahakan pusat mereka di Desa Mentari menampung 51 orang kanak-kanak kanak di antara 6 hingga 13 tahun. Lebih 60% keluarga dalam komuniti Desa Mentari tidak memerlukan komputer di rumah sebagai pembelajaran dalam talian untuk anak mereka. Sepanjang masa Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) ramai pelajar yang ketinggalan belajar mereka. Sumbangan 2 unit komputer riba dan 2 unit CPU terpakai dari TMLM, sedikit sebanyak dapat diberikan kepada NGO untuk membantu kanak-kanak kanak-kanak belajar dan menggunakan penggunaan IT.

"IT dan digitalisasi tidak dapat dielakkan dari kehidupan sekarang. Untuk membantu kanak-kanak semasa mengembangkannya, kita perlu melengkapkan mereka dengan pengetahuan IT. Oleh itu, seperti yang diperlukan pada masanya dan sangat diperlukan. Kami   berterima kasih atas bantuan yang diberikan dari TMLM," kata jurucakapnya, Rachel Ho. Suriana Welfare Society yang juga memerlukan keperluan rumah berharga RM 1,000 dari TMLM yang akan meninggal dunia kepada 21 keluarga yang mampu di Desa Mentari.

 Ti-Ratana Welfare Society Malaysia dan Yayasan Sunbeams Home masing-masing pula menerima 2 komputer riba terpakai dan 2 desktop terpakai yang telah dibaik pulih bersama kelengkapan rumah berharga RM 1,000.

Baca juga : Tokio Marine Life Collaborates With Yayasan Jantung Malaysia For World Heart Day

"Komputer riba dan desktop ini menjadi penting untuk belajar dalam talian kanak-kanak di pusat kami. Kami amat berterima kasih atas sokongan dan bantuan yang telah diberikan oleh komuniti dan TMLM," kata pengasas Persatuan Kebajikan Ti-Ratana, Datuk K. Sri Dhammaratana.

"Wabak yang melanda ini benar-benar telah dilahirkan ke kebenaran bahawa kami kini hidup 
di dalam senario masa yang tidak disangka sebelum ini. Kami tidak boleh menjalani kehidupan 
yang sama . Kami memikirkan mereka yang berhubungan dengan baik dan kami sangat bersyukur
TMLM sama. Kami berharap, di masa depan usaha kami akan terus memperoleh dari komuniti 
seperti mereka ini, "Kata Ps. Victor Maniam, Pengurus Yayasan Sunbeams Home. 
 

Sekiranya anda berminat untuk membantu, sila hubungi NGO ini:-

Organisation

Email

Contact Number

Good Shepherd Services

pcchin@goodshepherd.my

012-2326101

GT Community Centre

roykh_tan@yahoo.com

 

012-661 0650

Suriana Welfare Society Malaysia

enquiry@suriana.org

1300-88-2200

03-7955 6000

Ti-Ratana Welfare Society Malaysia

info@ti-ratana.com

03-7988 1888

Yayasan Sunbeams Home

sunbeamshome95@gmail.com

012-636 8229

2 comments: