Breaking News

Apa Itu Split Personality?

Assalamualaikum..

Mesti korang tertanya-tanya tiba-tiba sahaja Cik Nor updates pasal Split Personality kan? Bukan apa, Cik Nor baru sahaja habis menonton drama Misteri Mona. Alah..drama kat TV3 tu. Oleh kerana Cik Nor dah tahu sikit-skit pasal penyakit ni, tak salah kan kalau Cik Nor kongsikan dengan orang apa yang dimaksudkan dengan penyakit Split Personality ni.

Kecelaruan personaliti (split personality) atau disebut "Dissociative identity disorder" merupakan salah satu diagnosis psikiatri dan menerangkan keadaan dimana seseorang itu memaparkan identiti yang berbeza atau personaliti yang berbeza. Kecelaruan personaliti ini merupakan salah tu daripada penyakit psikologi. Kecelaruan personaliti dalam maksud mudah ialah apabila seseorang mempunyai dua atau lebih personaliti dalam masa yang berbeza. Kadangkala mereka akan muncul baik, dan tanpa sebarang amaran mereka akan berubah menjadi seorang yang negatif.

Kecelaruan personaliti ini boleh dibahagikan kepada empat iaitu :

Pertama: Ciri-ciri Personaliti Pradominan: Ganjil dan Esentrik

1.Kecelaruan Paranoid - memaparkan tingkah laku ganjil seperti mengesyaki org lain, tidak mempercayai orang, sensitif dan selalu menyalahkan org lain.

2. Kecelaruan personaliti skidzoid - ketidakpusan hati dalam membentuk hubungan emosi yg baik dengan orang lain dan mempunyai beberapa kawan rapat yang terpilih yang tidak ramai.

3. Kecelaruan Personaliti Skizotipal - menunjukkan gaya komunikasi , fikiran dan aksi yang aneh . Individu ini sering memencil diri daripada berinteraksi sosial, tidak banyak mengadakan hubungan peribadi yg bermakna, mengelak diri drp berinteraksi, sensitif, pentingkan diri dan pertuturan juga tidak jelas .
 
Drama Camelia pun sama juga kisahnya dengan Misteri Mona.

4. Kecelaruan personaliti pengelakkan - satu kecelaruan yang menjelaskan tentang seseorang individu yang sering mengelak daripada mengadakan hubungan intim kerana bimbang ia tidak akan diterima oleh orang-orang
tertentu.
Terdapat banyak punca terjadinya kecelaruan personaliti ini , antaranya ialah :

- Faktor biologi - genetik, ketidakseimbangan hormon dan pemakanan.

- Faktor pembelajaran serta proses pelaziman yang tidak sesuai.

- Faktor Psikososial - kejadian trauma pada zaman kanak-kanak seperti dipukul, kemalangan atau kematian ibu bapa. Pengalamann ini akan menyebabkan satu trauma psikologi yang tidak mudah luput. Tekanan hidup lazimnya akan menyebabkan trauma yang dialami pada masa yang lampau itu timbul semula

Sumber : Sini

1 comment:

  1. Camelia pun sama ye..
    Mereka ini sakit sebenarnya, kita yang sihatlah kena bantu..

    ReplyDelete