Nutrisi Seimbang Penting Untuk Tangani Masalah Obesiti Di Kalangan Kanak-Kanak Kini
Assalamualaikum..
Pada hari selasa (19 November 2019) Cik Nor bersama rakan media lain berpeluang memeriahkan Kempen Komuniti Ayam Brand 2019 yang berlangsung di FZ Cafe, Lembah Sireh, Kota Bharu, Kelantan. Pelbagai maklumat baru yang kami perolehi sepanjang majlis berlangsung. Tidak ketinggalan acara menarik disediakan kepada murid-murid sekolah yang dijemput khas dalam majlis tersebut.
Dalam kehidupan kita seharian adakah hidangan terakhir anda ialah sepinggan 3S makanan Malaysia yang Sihat? 3S adalah singkatan kepada Suku-suku Separuh. Suku-suku Separuh menggalakkan pembahagian makanan di atas pinggan melibatkan suku protein, suku karbohidrat kompleks serta separuh buah-buahan dan sayur-sayuran.
Pada hari selasa (19 November 2019) Cik Nor bersama rakan media lain berpeluang memeriahkan Kempen Komuniti Ayam Brand 2019 yang berlangsung di FZ Cafe, Lembah Sireh, Kota Bharu, Kelantan. Pelbagai maklumat baru yang kami perolehi sepanjang majlis berlangsung. Tidak ketinggalan acara menarik disediakan kepada murid-murid sekolah yang dijemput khas dalam majlis tersebut.
Dalam kehidupan kita seharian adakah hidangan terakhir anda ialah sepinggan 3S makanan Malaysia yang Sihat? 3S adalah singkatan kepada Suku-suku Separuh. Suku-suku Separuh menggalakkan pembahagian makanan di atas pinggan melibatkan suku protein, suku karbohidrat kompleks serta separuh buah-buahan dan sayur-sayuran.
Pinggan Sihat
3S Malaysia mungkin kedengaran asing bagi kebanyakan daripada kita, lantas menjadi punca kepada epidemik obesiti dalam kalangan golongan dewasa serta kanak-kanak.
Menurut Laporan Menangani Obesiti di ASEAN oleh Unit Risikan Ekonomi, kadar obesiti
di Malaysia adalah 13.3% iaitu tertinggi dalam Asia Tenggara. Malaysia juga
merupakan antara tiga negara peneraju di Asia yang mempunyai peratusan tinggi, iaitu 11.5%
kanak-kanak obes berusia enam bulan hingga 12 tahun.
Ayam Brand™, jenama tempatan
yang terkenal dengan rangkaian makanan dalam tin berkualiti tinggi,
tanpa bahan pengawet, tiada MSG tambahan, sihat dan mudah. Jenama ini berusaha untuk menangani isu besar iaitu masalah obesiti dalam kalangan kanak-kanak
di Malaysia dengan memperkenalkan konsep Pinggan Sihat 3S Malaysia kedalam program
Tanggungjawab Korporat Sosial (CSR) yang akan dijalankan. Tahun ini, Ayam
Brand berjaya mengembangkan program CSR kepada murid-murid sekolah rendah.
Tema kempen pada
tahun ini ialah ‘Ayam Brand™ Community Care Campaign 2019, Get Healthy
Malaysia, Start Now’. Kempen ini bertujuan untuk memperkasakan kanak-kanak dari
10 buah negeri dengan maklumat untuk mengenal pasti pilihan makanan yang sihat dan
melengkapkan mereka dengan kemahiran dalam menyediakan hidangan Pinggan Sihat 3S Malaysia.
Program ini terbuka kepada kanak-kanak berusia lapan tahun dan keatas.
Di Kelantan, 24 orang
kanak-kanak dipilih dari Pusat Jagaan Pertubuhan Anak Yatim dan
Asnaf Kelantan, Pusat Asuhan Harian Kanak-kanak Sepastik (PUSAKAS), Rumah
Kebajikan Anak Yatim dan Dhuafa Kelantan, Rumah Kebajikan Darul Aitam, Kebangsaan
Zainab 2 dan Sekolah Kebangsaan
Ismail Petra2 juga turut mengambil bahagian dalam kempen ‘Ayam Brand™ Community Care
Campaign 2019, Get Healthy Malaysia, Start Now’ yang mencabar dan
menyeronokkan ini.
Acara ini dimulakan dengan pengenalan interaktif mengenai konsep
#sukusukuseparuh. Diikuti oleh pembahagian kepada enam pasukan yang
terdiri daripada empat orang kanak-kanak untuk menyediakan hidangan berdasarkan prinsip
3S. Mereka perlu menyiapkan hidangan dalam masa 30 minit dengan bantuan daripada orang
dewasa dan menggunakan resepi yang disarankan oleh pakar.
Sementara menunggu hidangan Pinggan Sihat 3S
Malaysia dinilai, kanak-kanak itu kemudian dicabar dengan permainan yang memerlukan
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi untuk mengingata pa yang
telah dipelajari tentang nutrisi yang baik.
Menurut Pegawai
Hal Ehwal Peraturan dan PemasaranAyam Brand™, Siti Khatijah, kempen yang
kini sudah memasuki tahun ke-12 telah menyumbang 1.76 juta hidangan sihat bagi tujuan kebajikan,
menyediakan makanan berkhasiat kepada lebih 20,000 orang dari 482
buah rumah kebajikan dan NGO.
“Sebagai peneraju dalam industri makanan
di Malaysia selama lebih 100 tahun, Ayam Brand™
sangat bimbang dengan penularan masalah obesiti di negara ini dan ingin tampil kehadapan untuk memberi bantuan.
Bermula dengan kanak-kanak kerana mereka merupakan golongan yang paling mudah diajar
dan didekati. Kami membangunkan program Get Healthy Malaysia, Start Now dengan harapan agar
dapat membantu mengurangkan kadar obesiti dalam kalangan kanak-kanak, menerusi pemberian pengetahuan serta kemahiran untuk memilih,
membuat dan menyediakan makanan yang lebih berkhasiat,” kata Siti Khatijah.
“Kami
telah menjalankan kempen CSR selama 12 tahun. Sudah tiba masanya untuk kami
mengembangkannya demi memberi manfaat kepada lebih ramai kanak-kanak dengan menyampaikan mesej
3S melalui cara yang lebih mudah difahami. Di samping tip-tip yang dapat peserta manfaatkan
di rumah, mereka juga dapat berkongsi pengetahuan dengan rakan-rakan dan
ahli keluarga,” katanya lagi.
“Hari
ini saya belajar bahawa saya perlu makan lebih banyak sayur, buah-buahan dan protein.
Selain perlu mengurangkan pengambilan nasi dan roti yang saya sangat gemari. Makanan
yang saya buat hari ini cukup sedap dan sihat. Saya akan cuba untuk makan hidangan yang
seimbang setiap hari untuk jadi lebih sihat dan akan lebih banyak bersenam,” kata salah
seorang peserta.
Ayam
Brand™ membawakan kempen ini secara dalam talian dan menghebahkannya menerusi media
sosial dengan pengaktifan peraduan Show Us Your Healthy Plate,
selain berkongsi kemaskini program secara langsung.
Empat buah rumah kebajikan akan menerima bekalan produk Ayam
Brand™ selama dua bulan yang bersamaan dengan 40,860 hidangan sihat untuk 227 orang
penghuni.
Pusat Jagaan Pertubuhan Anak Yatim
dan Asnaf Kelantan telah muncul sebagai juara untuk pertandingan Ayam
Brand Suku-Suku Separuh Healthy Festival 2019 peringkat negeri Kelantan.
Pemenang menerima piala dan sijil penyertaan daripada Ayam Brand
untuk hidangan Pinggan Sihat 3S Malaysia yang terdiri daripada makaroni, kicap manis,
cupcake tuna dan salad kacang panggang dan jagung.
“Ayam
Brand™ telah menyokong NGO selama bertahun-tahun,
rumah-rumah kebajikan sentiasa ingin dipilih kerana
sumbangan produk mereka dilihat penting terutama ketika kekurangan sumbangan dari orang
awam. Terima kasih kepada Ayam Brand™ kerana
konsisten dalam mengambil berat terhadap komuniti,” kata wakil Rumah Kebajikan
Darul Aitam
Mahu membantu komuniti
di negeri anda? Sila layari Ayam Brand™ e-charity di https://www.ayambrand.com.my/e-charity.html
dan beli produk Ayam Brand untuk disumbangkan kepada rumah kebajikan pilihan. Ayam
Brand™ e-charity menawarkan potongan sebanyak 15% daripada harga runcit dan
perkhidmatan penghantaran percuma untuk memudahkan dan menjadikan Malaysia yang
lebih sihat, Mulakan Sekarang.
menariknya
ReplyDeletebagusnya usaha murni mcm ni! double thumbs up utk Ayam Brand!
ReplyDeletemacam macam produk ayam brand keluarkan sekarang kan. bagus juga tu kongsi bab nutrisi pemakanan yang sihat.
ReplyDeleteramai yg dah berjaya dengan menu diet suku suku separuh nie kan..bgs
ReplyDeleteKeperihatinan Ayam Brand ni mmg harus dipuji....Tahniah ayam brand...Cuma org yg nak diet tu, mahu ke tidak hihi
ReplyDeleteprogram csr yang baik daripada ayam brand
ReplyDeletejom singgah www.hellokerja.com
BAgus program ni tahniah ayam.brand
ReplyDeletenak sihat...lebih sayur n buah
ReplyDelete