KELEBIHAN DAN FADHILAT IBADAH KORBAN
Assalamualaikum...
Ibadat korban merupakan
antara amalan yang amat disukai oleh Rasulullah SAW di mana baginda
sentiasa menggalakkan sahabat-sahabat baginda melakukan ibadat korban.
Ini memandangkan ibadat korban itu mempunyai banyak hikmah dan
kelebihan-kelebihan yang memberi kebaikan kepada diri kita, agama dan
masyarakat. Oleh yang demikian, sebagai umat Islam yang mampu
seharusnyalah mengambil iktibar terhadap galakan Rasulullah SAW kepada
sahabat-sahabat baginda untuk berbuat demikian.
Terdapat banyak hadis yang menganjurkan ibadat korban antaranya di mana Rasulullah s.a.w. bersabda;
“Tidak ada amalan yang
dilakukan oleh manusia pada hari raya korban yang lebih disukai Allah
dari mengalirkan darah (yakni menyembelih korban). Sesungguhnya ia akan
datang pada hari kiamat nanti dengan tanduk-tanduknya, kuku-kuku dan
bulu-bulunya (dan diletakkan di atas timbangan). Dan sesungguhnya darah
binatang korban itu mendapat kedudukan di sisi Allah di suatu tempat
yang tinggi sebelum ia jatuh di atas bumi.[1] Oleh itu, ikhlaskanlah
hati kamu ketika berkorban itu”. (Riwayat Imam at-Tirmizi, Ibnu Majah
dan al-Hakim dari Saidatina ‘Aisyah r.a.. Menurut Imam as-Suyuti; hadis
ini adalah hasan. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 7949.)
مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّناَ – رواية ابن ماجه
Maksudnya : Sesiapa yang
mempunyai kemampuan sedangkan dia tidak melakukan ibadat korban maka
janganlah dia mendekati tempat solat kami.
Hukum ibadat korban
Hukum korban ialah sunat
muakkad (iaitu sunat yang amat-amat digalakkan oleh agama) bagi orang
yang memenuhi syarat-syarat berikut;
- Muslim
- Baligh dan berakal
- Bebas/merdeka
- Ada kemampuan; iaitu memiliki lebihan belanja setelah ditolak nafkah dirinya dan orang-orang di bawah tanggungannya merangkumi makanan, pakaian dan tempat tinggal sepanjang hari raya dan hari-hari tasyriq.
Manakala di antara hikmat dari pensyariatan ibadah korban itu pula ialah :
Pertama :
Untuk mengekalkan ingatan kita kepada kisah Nabi Ibrahim Alaihissalam
yang sanggup menyembelih puteranya Nabi Ismail Alaihissalam sebagai
korban, akan tetapi Allah menggantikannya dengan seekor kibasy. Dalam
sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah daripada Zaid bin
Arqam, dia berkata : Para sahabat Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam
bertanya, wahai Rasulullah, apakah yang ada pada korban itu? Rasulullah
Sallallahu Alaihi Wasallam menjawab dengan sabdanya maksudnya :
“Ia adalah sunnah bapa
kamu Ibrahim. Mereka bertanya lagi : Apa yang akan kami perolehi
daripadanya wahai Rasulullah? Rasulullah menjawab : Bagi setiap helai
rambut ada kebajikannya. Mereka bertanya lagi : Bagaimana pula dengan
bulunya wahai Rasulullah? Rasulullah menjawab : Bagi setiap helai bulu
ada kebajikannya”.
Kedua :
Melatih dan membentuk kaum Muslimin supaya sanggup berkorban sebahagian
rezeki dan nikmat kurniaan Allah demi kepentingan orang lain.
Ketiga :
Memupuk sikap pemeduliaan dan prihatin terhadap masyarakat iaitu dengan
mengagihkan sebahagian daging korban itu sebagai makanan atau meluaskan
rezeki orang-orang fakir miskin sempena Hari Raya Aidiladha.
Keempat :
Menyemai dan menanamkan sifat terpuji dan nilai-nilai murni ke dalam
diri dengan meneladani kesabaran Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail
Alaihissalam dan sifat keduanya yang mengutamakan ketaatan dan rasa
cinta kepada Allah SWT.
Antara fadilat dan kelebihan berqurban itu ialah:
1. Keampunan...,Titisan darah qurban yang pertama adalah merupakan pengampunan bagi dosa-dosa yang telah lalu iaitu sebagai penebus dosa yang telah dilakukan.‘Imran bin Hushain radhiallahu ‘anhushallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepada Sayyidatuna Fatimah radhiallahu ‘anha: meriwayatkan bahawa Rasulullah telah bersabda yang Maksudnya: “Wahai Fatimah! Pergilah ke tempat (penyembelihan) qurbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu adalah merupakan pengampunan bagimu di atas dosa-dosamu yang telah lalu.”(Hadis riwayat al-Hakim)
1. Keampunan...,Titisan darah qurban yang pertama adalah merupakan pengampunan bagi dosa-dosa yang telah lalu iaitu sebagai penebus dosa yang telah dilakukan.‘Imran bin Hushain radhiallahu ‘anhushallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepada Sayyidatuna Fatimah radhiallahu ‘anha: meriwayatkan bahawa Rasulullah telah bersabda yang Maksudnya: “Wahai Fatimah! Pergilah ke tempat (penyembelihan) qurbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu adalah merupakan pengampunan bagimu di atas dosa-dosamu yang telah lalu.”(Hadis riwayat al-Hakim)
2. Kebajikan (hasanah)
yang dikurniakan kepada orang yang berqurban adalah sebanyak bulu
binatang yang diqurbankan. Zaid bin Arqam radhiallahu ‘anhu
meriwayatkan:
Maksudnya: “Para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?” Rasulullah menjawab: “Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim” Mereka berkata: “Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?”Rasulullah menjawab: “Bagi setiap helai rambut satu kebajikan” Mereka berkata: “Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah)
Pengertian kebajikan (hasanah) mempunyai maksud yang berbeza-beza di kalangan para ulama ahli tafsir. Hasanah adalah satu perkataan yang mempunyai maksud yang subjektif. Banyak penjelasan daripada mereka tentang tafsiran kalimah ‘hasanah’. Antaranya:
Ibnu Katsir rahimahullah berkata: “Kebajikan atau kebaikan (hasanah) di dunia itu meliputi semua yang bersifat keduniaan seperti sihat, selamat, tempat tinggal yang luas, isteri yang baik, rezeki yang banyak dan sebagainya. Manakala hasanah di akhirat pula, yang paling tinggi ialah masuk syurga dan selanjutnya semua kebahagiaan yang menjadi pelengkap kehidupan dalam syurga itu.”
Menurut al-Qadhi al-‘Iyadh rahimahullah, maksud hasanah itu ialah ni‘mat iaitu sama ada ni‘mat dari segi limpahan kurnia di dunia atau limpahan kurnia di akhirat atau ni‘mat terpelihara dari siksaan.
Manakala menurut Imam al-Qurthubi rahimahullah, maksud hasanah ialah iman. Sebagai contoh, barangsiapa yang mengucapkan syahadah, maka baginya setiap amalan kebaikan yang dilakukannya di dunia ini akan digandakan dengan sepuluh ganda dari segi pahalanya. Abu Dzarr radhiallahu ‘anhushallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: meriwayatkan bahawa Rasulullah
Maksudnya: “Allah ‘azz wa jall berfirman: “Sesiapa yang datang (melakukan) satu kebajikan, maka baginya sepuluh ganda pahala sepertinya dan Aku (Allah) akan menambahnya lagi.”
(Hadis riwayat Muslim)
3. Darah qurban yang tumpah ke bumi akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah subhanahu wa ta‘ala. ‘A’isyah radhiallahu ‘anha meriwayatkan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Tidak ada amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Qurban yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang qurban). Sesungguhnya binatang qurban itu akan datang pada Hari Kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah qurban itu sebelum darah binatang qurban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah qurban kamu.”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Maksudnya: “Para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?” Rasulullah menjawab: “Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim” Mereka berkata: “Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?”Rasulullah menjawab: “Bagi setiap helai rambut satu kebajikan” Mereka berkata: “Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah)
Pengertian kebajikan (hasanah) mempunyai maksud yang berbeza-beza di kalangan para ulama ahli tafsir. Hasanah adalah satu perkataan yang mempunyai maksud yang subjektif. Banyak penjelasan daripada mereka tentang tafsiran kalimah ‘hasanah’. Antaranya:
Ibnu Katsir rahimahullah berkata: “Kebajikan atau kebaikan (hasanah) di dunia itu meliputi semua yang bersifat keduniaan seperti sihat, selamat, tempat tinggal yang luas, isteri yang baik, rezeki yang banyak dan sebagainya. Manakala hasanah di akhirat pula, yang paling tinggi ialah masuk syurga dan selanjutnya semua kebahagiaan yang menjadi pelengkap kehidupan dalam syurga itu.”
Menurut al-Qadhi al-‘Iyadh rahimahullah, maksud hasanah itu ialah ni‘mat iaitu sama ada ni‘mat dari segi limpahan kurnia di dunia atau limpahan kurnia di akhirat atau ni‘mat terpelihara dari siksaan.
Manakala menurut Imam al-Qurthubi rahimahullah, maksud hasanah ialah iman. Sebagai contoh, barangsiapa yang mengucapkan syahadah, maka baginya setiap amalan kebaikan yang dilakukannya di dunia ini akan digandakan dengan sepuluh ganda dari segi pahalanya. Abu Dzarr radhiallahu ‘anhushallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: meriwayatkan bahawa Rasulullah
Maksudnya: “Allah ‘azz wa jall berfirman: “Sesiapa yang datang (melakukan) satu kebajikan, maka baginya sepuluh ganda pahala sepertinya dan Aku (Allah) akan menambahnya lagi.”
(Hadis riwayat Muslim)
3. Darah qurban yang tumpah ke bumi akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah subhanahu wa ta‘ala. ‘A’isyah radhiallahu ‘anha meriwayatkan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Tidak ada amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Qurban yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang qurban). Sesungguhnya binatang qurban itu akan datang pada Hari Kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah qurban itu sebelum darah binatang qurban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah qurban kamu.”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Sumber : SINI
Nice sharing cik nor.
ReplyDeleteTerima kasih berkongsi info Cik Nor
ReplyDelete