Breaking News

Bagaimana Melindungi Tali Sawat Atau Timing Belt Kereta Anda Supaya Tahan Lama?


Pertamanya, apakah itu tali sawat dan kenapa ia begitu penting bagi enjin kereta anda?

Pada dasarnya ia adalah tali -  biasanya getah dengan gentian tegangan tinggi - yang menyelaraskan gerakan putaran aci engkol (crankshaft) dan aci sesondol (camshaft) di dalam enjin supaya injap terbuka dan ditutup  pada waktu yang tepat semasa pengambilan setiap silinder dan lejang keluaran (strok ekzos), agar enjin kenderaan boleh bergerak.

Dengan kata lainnya, tali sawat dapat memastikan aci engkol dan aci sesondol dalam enjin kereta berfungsi dengan baik.


Ini adalah bahagian yang rumit dalam enjin, jika tali sawat rosak, enjin tidak akan berfungsi lagi. Sebenarnya ini adalah senario kes terbaik.

Bagi sesetengah enjin, satu atau lebih injap mungkin akan tersekat apabila tali sawat putus, sementara piston akan bergerak ke atas dengan kuat, menembusi injap terbuka.


Oleh itu, enjin anda mungkin akan mengalami beberapa injap dan piston yang pecah. Lebih buruk lagi ialah enjin mungkin rosak sama sekali. Ini berlaku jika injap dan rod menekan penutup enjin, manakala piston boleh pecah kerana aci engkol bengkok dan patah.


Semua ini, boleh mengakibatkan kesan buruk dan membebankan jika tali sawat rosak. Disebabkan itulah, pemilik kereta disyorkan untuk menukar tali sawat mereka pada selang masa yang tetap bagi mengelakkan kerosakan dan kemerosotan.


Memandangkan penukaran tali sawat tidak dapat dielakkan, terdapat cara untuk melindunginya supaya ia boleh tahan lebih lama, sehingga mengurangkan keperluan penggantian yang kerap. Perkara paling penting dalam kehidupan, kuncinya adalah penyelenggaraan.



Untuk tali sawat, sebenarnya hanya memerlukan beberapa semburan WD-40® Specialist™ Automotive Belt Dressing. Ia menembusi gentian tali sawat untuk memberi kelenturan dan fleksibiliti, serta membantu mengelakkan ia berbunyi dan mudah tergelincir.


Untuk menggunakannya, hidupkan enjin terlebih dahulu. Kemudian ambil botol WD-40® Specialist™ Automotive Belt Dressing bersama straw kuning yang tersedia dan goncang  sebelum menyembur produk ini secara perlahan pada permukaan dalam tali sawat - berdekatan takal terkecil atau paling tinggi. Elakkan menyembur secara terus ke arah takal.

Kemudian, biarkan enjin hidup beberapa minit supaya set terbabit dapat dibersihkan. Penyelesaian ini boleh diulang semula jika perlu.


Langkah mudah ini adalah cara yang diperlukan untuk memastikan tali sawat anda tahan lebih lama.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang barisan produk pakar penyelesaian automotif, boleh melayari https://wd40.asia/.

9 comments:

  1. teringat ms 1st time tkr timing bell dulu. ya allah terduduk sekejap. bukannya murahhhhhh

    ReplyDelete
  2. bagus info,keta cik sue ni 2 kali doh tukar timing belt,doh la putus tgh hiway ke kuala selangor sabo je laaa

    ReplyDelete
  3. wah baru tahu pasal ni. sebelum ni bila suami cakap kena tukar timing belt, ntah apa lah. haha. malas nak google punya pasal :P

    ReplyDelete
  4. thanks for the share...rietta bab kereta ni...tahunya tambah petrol jerks...hehehe....

    ReplyDelete
  5. cik nor...ni la entri pasal kereta kat sini yang kita baca betul2 sampai habis...sebabnya timing belt kereta kita da berbunyi..adoiii, risau tau! belum ada bajet lagi nak tukar yang baru..huhuhuuh

    ReplyDelete
  6. wow.. baru tau kewujudan benda ni... biasanya tak buat maintenance pun... sampai masa tukar je...

    ReplyDelete