KELAB BLOGGER BEN ASHAARI

Followers

Thursday, September 13, 2012

8th GiveAway (GA)





Jomlah sama2 join GA nie.Mana thu leh menag kuali tefal nie...InsyaAllah

Kpda mana2 blogger yg nak join leh arr klik kat banner tu untuk mengetahui syarat2 penyertaan.

Semoga berjaya smuanya...Aamiin....

Psst..klu lah aku menang kuali Tefal ni..alangkah bertuahnya aku.....:)


Wednesday, September 12, 2012

Segmen Bloglist Pilihan Cik Putri



Thank kak Mia...tlg promote segmen cik putri nie.

Mana2 blogger yg nak join leh arr clik kat banner yg berkelip2 tu....:)

Harap2 leh la tambah followers n leh knal ramai blogger baru mcm aku nie...hihi


Psst....jgn lupa follow blog cik nor skali yer..hehe



Tuesday, September 11, 2012

Hamper Raya..:)

Assalamualikum...

Cik nor rajin nak menulis blog hari nie.So, cik nor tulis lah apa yang ptt.haha..Apa kejadah aku letaka gambar hamper tu???Alah saja nak tunjuk kat korang yg aku dpt hamper raya..haha.Tak der lah saja nak share nagn korang.Ni lah first aku dapat hamper raya sjak kerja...so excited n so jakun bagai..haha...Buat malu jer kan cik nor nie..

Korang nak thu ada apa kat dalam tu.Hurmm...alah makanan ringna jer tp dia ltak yg dlm kotak punya so nampak exclisive lah skit.Isi dalamnaya skit jer...nampak cam besar jer kan hamper tu..huhu..bila buka2...masuk dalam bekas ciput jer yg tggl...huhu


aku rasa budget dia dalam RM1 ratus kot.Pastu ada air pelik dalam tu..Botol dia mcm botol A... tapi tiada alkohol.Klu org2 ragu2 tak payah minum sbb tiada logo halal.Tp aku try minum jgk sbb dah lama aku tgk nak rasa..tak der apa2 yg memabukakn lah..tp tak habis pon minum skit jer.Sebelihnya aku bg kat buadak bilik sebelah.huhu.Bukan main suka lg dia dapat air tu.Dah macm minum tuak masam aku rasa.Bagi lah 15 botol air mcm tu aku tak nak minum dah lain kali air tu.Baik bg aku minum air mirinda lagu sodap....haha


Sebenrnya nak tnjuk hamper jer..yg latar blakang tu korang jangn tgk plk..just buat2 tak nampak jer.haha.anggap lah itu wallpapers..haha.Buakan apa sibuk memanjang mcm tulah rupa bilik aku..haha.

Oklah stop here...next time i writing again..babai

muahhahahha

Sunday, September 9, 2012

Masalah Kurang Berat Badan: Jangan Pandang Ringan

Ada yang bertubuh gempal dan ada juga yang kurus melidi hingga termasuk dalam kategori kurang berat badan. Tubuh yang kurus ditambah pula dengan tinggi lampai membuat anda tampak tidak seimbang dan tidak gagah perkasa.

Sebenarnya keadaan tubuh sebegini jangan dipandang ringan kerana masalah kurang berat badan boleh membawa kepada komplikasi beberapa penyakit.

Faktor Kurang Berat

Metabolisme yang tinggi (Metabolic disorder)

---------------------------------------------------------------
Seseorang yang mempunyai kadar metabolisme yang tinggi akan menyebabkan berlakunya kekurangan berat badan. Ini disebabkan oleh kesan daripada Hyperthyroidism. Komplikasi ini mungkin terjadi secara semula jadi atau disebabkan komplikasi daripada penyakit-penyakit lain.

Ubat-ubatan
----------------------
Pengambilan ubat-ubatan juga menjadi punca berlakunya kurangnya berat badan. Ubat-ubatan ini tidak termasuk dengan ubat yang dicipta untuk menjadi kurus. Elakkan daripada mengambil ubat yang mengandungi stimulan. Ambil hanya jika perlu sahaja.

Penyakit kronik (sama ada didiagnosis atau belum)
----------------------------------------------------------------------------
Bagi sesiapa yang mempunyai penyakit-penyakit kronik, anda berpeluang untuk mempunyai berat badan yang kurang. Antara penyakit kronik yang boleh menyebabkan berlakunya kurang berat badan adalah Tuberculosis, sakit jantung, keradangan (pada sistem pencernaan), penyakit pada organ pencernaan, mempunyai parasit dalam pencernaan dalam badan, HIV atau AIDS.\
Masalah Psikologi
Dari segi psikologi, mereka yang kurang berat badan mungkin menghidapi bulimia iaitu mengeluarkan semula makanan yang telah diambil dengan apa cara jua sekalipun. Manakala, kurangnya berat badan boleh terjadi disebabkan anda mengalami anoreksia iaitu gejala kurang nafsu atau kurang berselera pada makanan kerana masalah psikologi. Tekanan perasaan atau stres juga boleh menyebabkan penyusutan berat badan sehingga berat badan menjadi susut secara mendadak.

Gaya Hidup
---------------
Lihat pada gaya hidup anda. Jika anda seorang yang malas atau kurang melakukan senaman berat, anda berpotensi tinggi untuk mengalami masalah kurang berat badan. Selain itu, kemiskinan menjadi punca kekura ngan berat badan kerana kandungan zat yang rendah dalam tubuh badan.
Gaya pemakanan yang tidak sihat dan seimbang turut membawa kepada kurangnya berat badan, antaranya makan tidak mengikut waktu dan kurang mengambil maka nan yang berkalori. Selain itu, tabiat merokok kalangan lelaki juga menyebabkan masalah ini berlaku.

Kandungan nikotin dalam rokok menjadikan tahap kelaparan ber kurangan dan menyebabkan anda menjadi ketagih untuk merokok seterusnya tidak berselera untuk makan.

Faktor Genetik
--------------------------
Kekurangan berat badan juga boleh diwarisi. Ada sesetengah individu mewarisi saiz daripada keturunan mereka. Berdasarkan faktor genetik, usaha untuk menambah berat badan perlu dilipat gandakan. Bagi anda yang kurang berat badan, tetapi mewarisi masalah perut buncit daripada keturunan, anda perlu berhati-hati akan risiko terhadap penyakit-penyakit lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...