KELAB BLOGGER BEN ASHAARI

Followers

Saturday, May 21, 2011

7 Langkah Bijak Mengurangkan Gula....

ELAK MENGAMBIL SNEK DAN MINUMAN YG BERGULA DI ANTARA HIDANGAN UTAMA DAN SEBELUM WAKTU TIDUR.
KENAPA???


  • Kajian saintifik telah menunjukkan bahawa pengambilan snek menyebabkan peningkatan penagmbilan tenaga harian.
  • Gula yg terkandung dalam snek merupakan penyumbang dalam peningkatan pengambilan tenaga ini.
  • Snek yg tinggi gula mendorong kepada pengambilan yg berlebihan.
  • Pada label makanan. gula boleh disenaraikan sebagai sukrosa(sucrose),fruktosa(fructose),sorbitol,manitol(mannito),sirap jagung(corn syrup),madu(honey).malt,ekstrak malt(malt extract),maltosa(maltose),ekstrak beras(rice extract),molas(molasses),golden syrup dan inverted sugar.
  • Sekiranya gula tersenarai di bahagian awal senarai ramuan, ini menunjukkan gula merupakan komponen utama makanan tersebut.Jadilah pengguna bijak yg sihat.Produk yg kurang gula,lebih sihat.Buatlah pilihan bijak.Jadilah pengguna yng sihat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...