Breaking News

7 Langkah Bijak Mengurangkan Gula....

Langkah 2


HAD PENGGUNAAN GULA,SUSU PEKAT MANIS,SUSU ISIAN SEHAT MANIS & KRIMER MANIS KPD 1 SUDU TEH SAHAJA UNTUK SETIAP CAWAN MINUMAN.


kenapa?

  • Berdasarkan Kajian Pengambilan Makanan di kalangan Orang Dewasa Malaysia 2002/2003 pengambilan gula yg ditambah dalam minuman di kalangan orang dewasa ialah sebanyak 7 sudu teh sehari.

  • Rakyat malaysia berkemungkinan tidak boleh menerima minuman yg langsung tidak dtambah gula atau susu pekat manis.Oleh itu, pengurangan secara berpeingkat kpd 1 sudu teh gula atau pekat manis adalah lebih mudah diterima masyarakat.

  • Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (National Health and Morbiditty Survey,NHMS III), 2006 mendapati 29.1% orang dewasa di Malaysia berlebihan berat badan manakala 14.0% pula obes.Ini telah menunjukan peningkatan berbanding NHMS II, 1996 iaitu masing2 16.0%(berlebihan berat badan) dan 4.0%(obes).

  • Obesiti dan berlebihan berat badan meningkatkan risiko mendapat pelbagai jenis penyakit kronik seperti diabetes, drah tinggi dan sakit jantung.

  • Prevalen pesakit diabetes dalam kalangan penduduk yang berumur lebih daripada 30 thn telah meningkat daripada 8.3% pada tahun 1996 (NHMS II) kepada 14.9% pada tahun 2006 (NHMS III).

No comments